Review: Babyfoon Alecto DVM-250

Een tijdje geleden gingen wij op zoek naar een nieuwe babyfoon. Nu we een tweede kindje hebben en inmiddels twee jaar ervaring hebben met onze vorige babyfoon, is ons eisenpakket toch wat bijgesteld. Vandaag vertel ik je meer over onze nieuwe babyfoon.

Wat hebben wij nodig?
Luca is nog maar net twee en Nova is natuurlijk ook nog hartstikke klein. Luca slaapt vaak nog zo’n anderhalf tot twee uur ‘s middags. Ik zeg bewust vaak, want helaas doet hij dat middagslaapje niet altijd meer. Ik probeer hem wel altijd op bed te leggen, maar als onze eigenwijze peuter iets anders bedacht heeft, gaat hij gerust zijn bed weer uit om op de deur te kloppen, zijn kast leeg te trekken of gewoon te gaan spelen. Ondanks dat Nova vaak nog in de box slaapt, zijn we wel begonnen met haar af en toe overdag in haar ledikant boven te laten slapen. Het is dus inmiddels al een paar keer voorgekomen dat beide kindje tegelijkertijd in bed lagen en ik hen dus graag allebei in de gaten wilde houden. Daar was het probleem al, want op onze vorige babyfoon was maar één camera aan te sluiten. De belangrijkste voorwaarde waar de nieuwe babyfoon aan moest voldoen, is dat deze moest beschikken over de mogelijkheid om meerdere camera’s aan te sluiten op de ouderunit. We willen namelijk liever niet met twee verschillende babyfoons zitten en het risico lopen dat deze op elkaar gaan storen.

Daarnaast vinden we een mooi en duidelijk beeld ook erg belangrijk. Ook moest onze nieuwe babyfoon beschikken over verschillende slaapliedjes. Bij Luca hebben we daar geregeld gebruik van gemaakt toen hij nog een baby was en dat scheelde ons soms echt een paar keer naar boven lopen. Hij vond de muziekjes fijn en kon dan lekker in slaap vallen.

Heel veel andere eisen hadden we  niet. Ja, er moet natuurlijk wel een beetje een fatsoenlijk scherm bij zitten. Tegenwoordig zie je dat de ouderunits vaak mooie en grote schermen hebben. Dat was iets dat wij ook wel graag wilden hebben bij onze nieuwe babyfoon.

Alecto DVM-250
Inmiddels hebben we de babyfoon van Alecto ongeveer twee weken in gebruik en heb ik hem uitgebreid kunnen uitproberen. Ik kan je vertellen, tot nu toe zijn wij heel erg tevreden over deze babyfoon!

We hebben hem op de dag dat de babyfoon binnen is gekomen gelijk geïnstalleerd. De ouderunit hebben we gelijk aan de oplader gehangen en de camera hebben we boven geplaatst. Omdat je op deze ouderunit meerdere camera’s kunt aansluiten, moet je de ouderunit en de camera even verbinding met elkaar laten maken. Dat is een kwestie van een knopje op de camera indrukken en op de ouderunit naar het tabje ‘camera’s toevoegen’ te gaan. Als dit redelijk gelijk loopt met elkaar, vinden ze elkaar zonder probleem en heb je gelijk beeld.

De ouderunit is lekker groot. Het heeft een 5 inch kleurenscherm. Onze vorige babyfoon had een heel klein schermpje en daarvan moesten we de ouderunit dus echt in onze handen pakken om goed te kijken wat we zagen gebeuren. Bij deze ouderunit kunnen we hem gewoon op tafel laten staan. Vanaf de bank kunnen we gewoon perfect zien wat er allemaal gebeurt. We hebben ons de eerste avond zo zitten verbazen over hoe scherp alles te zien is. Zonder overdrijven hebben we denk ik wel tien keer tegen elkaar gezegd dat het beeld zo mooi en duidelijk is. ‘s Avonds, of als het te donker is op de kamer, schakelt de babyfoon over op de infraroodstand. Hierdoor kun je ook alles perfect in de gaten houden. Op het moment dat de infraroodstand ingeschakeld wordt, krijg je zwart-wit beelden door op de ouderunit. Ook deze zwart-wit beeld zijn scherp.

Doordat dit een babyfoon is met een camera, zie je precies wat er gebeurt. De Alecto DVM-250 heeft er een functie op zitten waarbij je als ouder ook met je kindje kunt praten. Onze vorige babyfoon had dit niet, maar ik moet je zeggen dat ik het ideaal vind en inmiddels al een paar keer gebruikt heb om Luca terug zijn bed in te sturen. In het begin keek hij heel raar op en gaf ook geen antwoord terug, pas na een aantal keer had hij door dat hij kon terug praten en wij hem dan dus ook konden horen. De muziekjes vindt Luca ook een groot succes. Hij vraagt er soms echt bewust om en gaat dan rustig in zijn bedje liggen luisteren naar het muziekje. Soms is het net even de trigger die hij nodig heeft om zich over te geven aan zijn slaap. Harstikke fijn dus dat deze babyfoon ook keuze heeft uit verschillende muziekjes en dat Luca het muziekje ook mooi vindt.

Voor het eerste gebruik moest de ouderunit 15 uur opgeladen worden. Dat hebben we dus ook heel braaf gedaan. Wij doen ongeveer twee avonden en een middagslaapje van anderhalf tot twee uur met een batterij. We stellen dan wel in dat het scherm uit gaat op het moment dat er geen geluid in de kamer van Luca is. Ofterwijl, de VOX stand wordt dan geactiveerd. Je kunt de VOX-stand op drie standen instellen. Hier hebben we de eerste dagen best mee zitten puzzelen. Luca heeft zijn rooster altijd open staan. Als het dan buiten onwijs waait en de wind precies op die kant van het huis staat, springt het scherm ook iedere keer aan. Inmiddels hebben we hem ingesteld op de minst gevoelige stand en ook dan springt hij nog wel eens aan als er op de parkeerplaats een autodeur hard dicht gedaan wordt bijvoorbeeld. Als je het beeld continu aan hebt staan, doe je trouwens wel een stuk minder lang met de batterij (is ook logisch natuurlijk).

Onze vorige babyfoon verloor wel eens het signaal, helemaal als ik op mijn laptop aan het werk was met de babyfoon ernaast. In de periode dat we deze babyfoon in gebruik hebben, hebben we nog nooit problemen met de ontvangst gehad. Heel fijn, geen gedoe met de ouderunit iedere keer verschuiven in de hoop dat hij het signaal weer oppakt. Gewoon neerzetten en kijken, precies zoals je verwacht van een babyfoon!

Kortom
Op dit moment zijn wij enorm te spreken over deze babyfoon. De babyfoon heeft voor ons wat wij zoeken in een babyfoon: een groot scherm, meerdere camera’s kunnen aangesloten worden, een muziekje die afgespeeld kan worden op de kinderkamer en de terugspreekfunctie is inmiddels ook onmisbaar. Vooralsnog hebben we nog maar één camera, maar we gaan binnenkort een tweede camera aanschaffen. Op die manier kunnen we op één ouderunit allebei onze kindjes in de gaten houden. Mochten jullie het leuk vinden, kan ik daar over een tijdje ook nog een artikel over schrijven, inclusief foto’s.

Hoe heb jij het thuis geregeld qua babyfoons en je kindjes in de gaten houden als zij slapen? Waar ik ook wel heel benieuwd naar ben, vanaf welke leeftijd liet jij je kind zonder babyfoon slapen?

Dit artikel bevat producten die ik opgestuurd heb gekregen ter review.

Volg: